Geopolitics

konflikt v Ukrajině - unfinished/

Intro

4 – 16. 2. 2022.

V konfliktu UA lze sledoval řadu paralel:
1) (expanze) NATO,.
2)Akcese UA do EU/ EEU ..
3) Nerostné suroviny – naleziště plynu ve východní Ukrajině.
Klíčový vojenský průmysl ve východní Ukrajině o nějž by RF vstupem Ukrajiny do EU přišlo.


1) Problém
expanze NATO/ EU na východ – do zemí bývalého sovětského svazu – v Evropské snaze obnovit Římskou říši, či snahy USA udržet vlastní hegemonii (viz samostnaný článek) což naráží na obdobné ambice Ruska: snahu vrátit éru Sovětského svazu nyní jako Eurajská Ekonomická Unie, či Greater Russia
2004 – 7 se připojila Varšavská čtyřka a 2014 Rumunsko, Bulharsko. Obdobně expandovalo NATO, jehož růst směrem na východ inicioval Clinton – expanze již neprobíhala po vzájemném schválení s Rusy, a její tempo nabralo novou rychlost..  (5) 4/ 2008 – Bukurešť (Rumunsko) – NATO summit: Gruzie a UA oficiálně začala být začleňována do NATO a Rusko jasně připomělo svůj postoj. 

2 ) EU a Rusko se snaží o
akcesi blízkých zemí do vlastního orbitu pomocí smluv, které mají usnadnit obchod a postupně přejit v začlenění země. Jde o velmi kompetitivní proces, který však Rusku nedává právo pokračovat ve své zločinecké politice tvorby autonomních republik, či okupaci.
EU uzavírá se státy nejprve smlouvu o partnerství, pak asociační smlouvu a pak následuje vstup do Unie a NATO (viz příloha). Smlouvy se nejprve vyjednávají, pak podepisují a pak aplikují.
Rusko obdobně uzavírá smlouvy o vstupu do free-trade area Euroasijské ekonomické unie – FTA EEU. Putin se jako poslední možnosti snaží zemím zamezit spadnutí do orbitu západu okupací části jejich území. Narušení územní integrity (podmínkou uzavření základních partnerských smluv) sice zamezuje akcesi, ale současně je to i výstřel do vlastní nohy, protože země se obratí proti němu. 


Tento scénář je typický pro pět dalších zemí a konflikt by se proto neměl zaměřovat jen na UA, ale spíše třeba jako
color revolution – viz samostatný článek – (UA – Orange rev. (2004), Gruzie – růžová rev. (2003), Jugoslavie – černá rev. (2000). 

Ukrajina ale spadala také pod Rakousko Uhersko

Turecko/ Otomanskou říši

Polsko

Česko)) Zakarpatí bylo mezi 30-50s část ČSFR.

buffer zone

BTW: Азов is Azov Special Operations Detachment – neo nazi jednotka u pobřeží Azovského moře..

Kaspik

Státy Kaspického moře nemají (IMO) přímé jazykové, kulturní a historické vazby na Rusko (pokud ano, tak spíše negativní)) – jazyku Arménie ani Ázerbájdžánu Rusové nerozumí a mají i jiné písmo. Tyto stále ve své podstatě monarchické země ani nemají příliš zájem vstupovat do EU, ale jsou tradičně vázány k Turecku a Turecko si přeje vstoupit do EU. Nevypadá to na hladké přijetí (táhne se to už 60 let)), ale rámec pěti let je reálný (EU ví, že jinak by vstoupilo do EEU)).
Se vstupem Turecka do EU lze uvažovat o dalších zemích kaspického moře. 

Arménie – Asociační dohoda měla být uzavřena i s Arménii, z čehož ale 2013 sešlo a země vstoupila jen v rámci FTA do EAEU.
– Ruskem narušená území integrita: Karabach (2020). 

Gruzie (Georgia) – má s EU podepsanou asociační dohodu.
– Ruskem narušená území integrita: Abchazie – autonomní oblast: ... V Abchazii došlo v letech 1992-3 a 98 k etnickým čistkám gruzijců (žijící na území abcházie). Cca 6000 mrtvých a 250 tis. vysídlených.
Adjara – autonomní oblast. Rusko se stáhlo 2007 a dominantní silou zde je Turecko.
 Jižní Osetie – cca 4 měsíce po oficiálním vyhlášení zahájení procesu vstupu Gruzie do NATO Rusko 9/ 2008 lunchlo atak do Již. Osetie, kt. je ve vojenském konf. již od 1992..
– Jižní osetie však (možná kvůli nepřerušenému obchodu se Severní Osetií) není  od 2015 ve válečném stavu..
 

Ázerbájdžán – je země sledující spíše Turecko.
Současně se zde nachází 10 % světových rezerv plynu a ropa. 12/ 2020 byl dokončen Southern Gas Corridor a země podepsala Eastern Europe Energy Efficiency and Environment Partnership (E5P – bacržena 2010 a impmenetována 2017) a také dohodu o partnerství (1999).
– Ruskem narušená území integrita: 2020 anexe Karabachu (konflik má však své vojenské počátky již v 1994). Arménie je však spíše státem ve vlivu Ruska a pokud by případně vstoupil do EU, ?musel by se vzdát území za Armenií?.

Kaspik

Promotávání hranic nedělalo Rusko jen v Kaspiku, ale podél celých hranic – see např. Uzbekistán/ Tadžikistán a nedělalo to ani pouze Rusko. Obdobně si počínalo např. Německo v Německé Jihozápadní Africe. Jako jeden z důvodů v případě Ruska  je uváděna následně zvýšená zavislost na Sovětském svazu – např. elektrické sítě často musely jít přes Ruské území a mohly být přerušeny, obdobně jako s jinými nezbytnostmi pro průmysl. 

HELSINKY DECLARATION vs Power indivisibility (Osce) a monroe doctrine

Ambasador Ukrajiny na nedávném zasedání UN v NY (svolaném zejména US kvůli UA) vyzvedával Heslsinkou deklaraci (1968): “Žádný stát nemá právo omezovat druhý stát při vstupu, či vystupu politické organice (jako např. EU, či NATO).”
Obdobný (zejména pro starší generaci typický) postoj, který vyjadřuje např. i prof. Angela Stent, ale je tu hodně háčků – např. západ a východ Ukrajiny historicky nahlížel na problematiku rozdílně.. či jde o autorku ze země stále sledující monroe doktrínu..

 

RF na zasedání regovalo apelem na Power indivisibility: The key question was also ignored: how the United States and its allies intend to follow the principle of indivisibility of security fixed in the basic documents of the The Organization for Security and Co-operation in Europe – OSCE(Организация по безопасности и сотрудничеству в Европе (ОБСЕ); Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (OBSE)) and Russia-NATO, which stipulates that no one should strengthen their security at the expense of the security of other countries,” the Kremlin said. (12)

Stějně tak USA stále uplatňuje Monroe doktrínu – žádný stát na západní polokouli nesmí vstopit do žádné vojenské organizace.
 USA neřeklo v době Kubánské krize (která však bylo před rokem 1968) Rusku,  to je čistě vaše věc, že si chcete 40 km od naších hranic rozmístit na Kubě jaderné zbraně. Došlo k dohodě, že USA stahne jaderné zbraně z Turecka a RF z Kuby.
Zaklad doktríny: Jakákoliv politická intervence na západní polokouli je považována za akt proti US. Možná přesněji, žádný stát v Jižní Americe nesmí uzavřít vojenskou alianci se státem z východní polokoule.

BTW US krátce po Kubanské krizi postavilo jaderné zbraně na Okinawě – kousek od Taiwanu a konstantně vyhrožovalo Číně jaderným útokem.

new world order

Demokracie – vláda lidu: kolébka civilizace v Athénách – co se ale často vynechává, že v této vládě lidu tvořili otroci 90 % společnosti (a pouze 10 % občanů (neotroků) se mohlo dostavit na schromáždění) : podobně jako dnes US a EU tvoří 10 %.  Systém, kdy 90 % lidí je ve jménu pokroku a volného trhu postaveno mimo trať  těžko bude dlouhodobě udržitelný, zláště když Čína měla v roce 2021 o 30 % vetší HDP než EU. 
Po 5 století se západ těšil nadvládě – nejprve UK pak US. Západ, díky silné vojenské převaze mohl určovat pravidla hry a velmi často tak, že vyhovovaly právě jemu (viz Bretonwood, Opiová válka…). První oslabení toho trendu přišlo se získáním jaderných zbraní SSSR a Číny – kdy si jíž západ nemohl tolik vynutit vojenskou poslošnost.
 

Další oslabení přišlo s rozvojem Africké Unie a EEU, kdy se často ukazuje, že rozvojové země jsou na tom ekonomicky lépe, pokud se chrání před volným trhem – který je často jen záminkou jak západ může z daných zemí snadno težit nerostné suroviny.
Západ doufal, že obchodem s východem- zejména Čínou a rozvojem institucí se nakonec stanou partneři – což se ale moc nestalo a patrně ani nestane. Stejně tak úsilí o obnovení hegemonie liberalismu (u nás vnimaného jako demokracie)) je také velmi nereálné (13 – 77) a svým způsobem zbytečné. (1,1) Tempo růstu Činy – rozvoje v oblasti technologie, vzdělání je také dáno jejím autoritativním režimem, který je na poli globální konkurence (Sugalov et al.) bohužel efektivnější (13 – 78). Západ může doufat, že Čínu zpomalí méně příznivý demografický vývoj, middle income trap, environmentální problémy, uzavřenost ekonomiky – potřeba cizí měny…, či že lidé v určitém stupni rozvoje nebudou systém nadále tolerovat .. což se do jisté míry děje, např. v listopadu 2021 se zrušil pracoviní dobu šest dní v týdnu po dvanácti hodinách.

Chybou západu (Sugalov et al., 78 bylo, že v 90s odmítl přání Ruska vstoupit do NATO, ačkoliv by Rusko stěží mohlo být zcela integrováno, každopadně by se trajektorie načtrla jiným směrem.
Kde se však mohou naší východní  sousedé opět přepočítat, je také relativita růstu HDP Číny, který nebere v potaz ztráty – to je na jednu stranu výhoda, že stát může udělat finančně ztrátový projekt, který má společneskou hodnotu, ale ve finále je ukazatel spíše nadnesený. Také Čína usurpuje Rusku uzemí na západě, ale postupuje konstruktivně v EEU u Tažikistanu.. 

Zatímco první polovina 20. st. byla o vzniku národních států, druhá pol. 20. st. byla o rozvoji mezinárodních org. jako WTO, 21. st. se mi zdá jako jednocení Afriky a Asie – vzniku mnohem větších a lidnatějších celků.. pokud podpis Číny nabude platnosti, joine se i Indie a AU bude považovat EEU za rovnocenějšího partnera než EU, jde o 2/3 země…. Východ mluví podobně jako my a Jih jako západ (UK, Francie Španělsko) pokud Rusko a AU budou mít bližší vztahy s Čínou, bude to velmi pravděpodobně čistě naše chyba a náš problém… 

Příloha

Evropa rozlišuje 3 zákl. druhy smluv: 1) Unie – země nejsou rozděleny hranicemi. European Economic Area (EEA) + European Free Trade Association (EFTA) – Norsko, Švajc, Island.
2) Asociační dohoda – země jsou rozděleny hranicemi, ale cla a kvoty jsou prakticky eliminovány
– 
Stabilisation Agreements, (Deep and Comprehensive) Free Trade Agreements and Economic Partnership Agreements 
       – UA, Moldavie, Gruzie, Turecko.
– obdobou AA je: Stabilisation and Association Agreements (SAA)- která se vztahuje na Balkánské země.
Agreement on the European Economic Area – u. pro Island a Norsko.
Trade and Cooperation Agreement – .. pro UK.
Euro-Mediterranean Agreement Establishing an Association – žlutá, pic1.
3) Dohoda o partnerství – země jsou rozdělny hranicemi a uplatňují cla, kvóty. Principem je bilaterální obchod. 
S
mlouvy se nejprve vyjednávají, pak podepíší a pak uvadí v platnost – implementují.. 

 

Zdroje

1) Why is Ukraine the West’s Fault? Featuring John Mearsheimer – Chicago University – https://youtu.be/JrMiSQAGOS4
1,1) 
John J Mearsheimer: The Great Delusion – https://youtu.be/nZVIaXFN2lU 

 

1b) The Ukraine Crisis Explained: United States versus Russia | acTVism Munich – https://youtu.be/f2c-ne1t-QE

 

1c) Why Ukraine is trapped in endless conflict | Vox – https://youtu.be/Fb9U1uoYCOc 


2) US says Russian attack no longer ‘imminent’ +++ Turkey offers mediation role in Ukraine | DW News – YouTube – https://youtu.be/o_HbU-iQZFE

3) US and Russia clash over Ukraine at UN Security Council meeting | DW News – YouTube – https://youtu.be/3YgeleE00Mg

4) Christoph Heusgen on Germany’s role in the Ukraine crisis and international conflicts | DW News – YouTube – https://youtu.be/yQk3InL3RIg

5) https://www.wilsoncenter.org/blog-post/new-sources-nato-enlargement-clinton-presidential-library

6) https://www.abc.net.au/news/2020-01-24/us-refuses-uk-extradition-request-in-harry-dunn-case/11898312

7) Russia vs Ukraine: Should the West Intervene? – TLDR News: https://www.youtube.com/watch?v=tjb7Vde3pJ8 (TLDR (or TL;DR) = “Too Long; Didn’t Read.”, takže..

8) https://www.dw.com/en/ukraine-ratifies-eu-association-agreement/a-17925681

9) Why is Germany still refusing to send weapons to Ukraine? | DW News

10) Germany continues blocking arms exports to Ukraine due to new foreign ‘peace’ policy | EURACTIV.com – https://www.euractiv.com/section/defence-and-security/news/germany-continues-blocking-arms-exports-to-ukraine-due-to-new-foreign-peace-policy/10)

11) Macron Tries to Avert a European War and Reshape European Security | New York Times – https://www.nytimes.com/2022/02/06/world/europe/ukraine-russia-macron.html (Feb. 6, 2022, 11:51 a.m. ET) 12) https://www.politico.eu/article/emmanuel-macron-vladimir-putin-russia-nato-france-us/ (https://www.politico.eu – January 28, 2022)

12) In search of allies, EU turns to Africa – POLITICO ( February 9, 2022)

13) A New World Order: A View from Russia (Sergey Karaganov and Dmitry Suslov)
Horizons: Journal of International Relations and Sustainable Development
No. 13, SPECIAL DOUBLE ISSUE: THE NEW GREAT GAME (WINTER 2019), pp. 72-95 (Published by: Center for International Relations and Sustainable Development)

14) Brexit: What Have We Learned So Far? – https://youtu.be/g75OIszvopk

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *